Kabal: Historien om datamaskinens innvirkning på kabalspill

Når de første personlige datamskinene begynte å dukke opp i butikkene, var kabaler en openbar match. Siden de teknologiske kravene bak en kabal er relativt lite ressurskrevende, og enkle å få til (for de som kan det), var kabalen tidlig ute å være inkludert i software pakkene.

Helt i starten var de aller første kabalene på data tekstbasert og var enkeltstående program hver for seg.Etterhvert, når teknologien ble bedre, begynte kabalene også å bli mer grafiske, og se bedre ut. Sammen med økt minne-kapasitet gjorde dette at programmerere la inn mer enn en kabal inn i pakken, noe som ga oss flere kabal-kolleksjoner.

Hvorfor kabal og datamaskin er en openbar match ? Da kan vi kanskje se nærmere på historien bak Paul Alfille. Sent på 1960-tallet var det en 10 år gammel gutt (Paul) som fant opp en ny kabal-versjon. Dette var FreeCell.

Paul elsket kabalen sin, men han hatet virkelig å måtte stokke kortene så ofte. Han såg det derfor som sin oppgåve å få digitalisert kabal-spillet, og i 1979 hadde han endelig klart å lage en versjon av kabalen sin for datamaskiner. FreeCell såg dermed sin første dataskjerm i data-nettverket til University of Illinois, PLATO. PLATO hadde 1000 brukere, og FreeCell ble snart superpopulær. Og best av alt, som Paul synest -
stokkingen tok datamaskinen seg av !.

Den første kommersielle utgaven var "Solitaire Royale", laget av Brad Fregger. Denne ble utgitt av Spectrum Holobyte i 1987, og var tilgjengelig både for PC (Microsoft) og Macintosh. Den inneholdt da 8 forskjellige kabaler, i 16-fargers EGA grafikk, noe som var imponerende på den tiden.

Det skulle gå 5 år til før neste store utgivelse kom, Quantum Quality Productions i 1992. "Solitaire`s Journey" ble da utgitt for Microsoft-DOS, og inneholdt imponerende 105 kabaler, og inneholdt også statistikk for antall spill/vunnet. I denne utgaven kunne spillerene lage deres egen "Kabal-reise" ved å velge ut hvilke kabaler de skulle ha med på reisen. Kabalen ble også mer innebygd i forskjellige oppgaver som man måtte utføre for å finne forskjellige skatter.

Som Shareware var Microsoft-DOS samlingen "Solitaire Suite" av Randy Rasa (utgitt 1991) den mest populære. Den inneholdt 7 forskjellige kabaler, og kom med Mus-support og EGA kvalitet.

Microsoft Windows hadde kabal med på sine datamaskiner første gangen i Windows 3.0, som kom i 1990. Kabalen alle som kjøpte Windows 3.0 fikk med var den tradisjonelle Klondike-kabalen (sjuerkabalen). Den fikk riktignok navnet "Windows Solitaire".. Den ble laget av deres programmerer Wes Cherry, som utrolig nok ikke fikk noe Royalties for sitt arbeid. Susan Kare sto for utformingen av designen. Microsoft sin begrunnelse for å ha med en kabal i Windows 3.0 var for å roe ned de som ble skremt av det nye operativ-systemet. Blant annet skulle den få brukere til å bli vant med å bruke mus, og den nye metoden å jobbe med datamaskiner: Dra-Dropp metoden.

I 1995 var det også store forventninger blant kabal-elskere når Microsoft skulle gi ut Windows 1995. Da var en ny kabal med, Nemlig Paul`s kabal "Freecell". Denne ble raskt populær, og er blant de mest popluære kabalene i dag. Noen få år senere kom Microsoft XP, og med den fulgte "Spider Solitaire".

Alle disse kabalene som Microsoft har "introdusert" til den store massen har senere inspirert programmerere til å lage egne versjoner av kabalene, noe vi ser tydelig igjen i dag, med mengder av variasjoner av kabalene. De største Shareware-utgavene i nyere tid er store samlinger som "Pretty Good Solitaire", "Funsol Solitaire" og "Solsuite". De gir deg hundrevis av forskjellige kabaler.

I dag er kabalen et av de mest tilgjengelige spillene som eksisterer, og finnes på enhver plattform. De finnes på datamaskiner, PocketPC, Linux og mobiltelefoner. Vi kan trygt si at Kabal er et av verdens mest populære spill, og kommer til å eksistere på topp listen i mange mange år til.

Kilde:
CargameHeaven.com
Slate.com
Wikipedia